Rozdíl mezi JSDH a SDH
Drtivá většina obyvatel o žádném dělení hasičů na JSDHO a SDH vůbec neví, nebo nepostřehnou dostatečný rozdíl. Ne jinak tomu je u některých hasičů samotných, ti sice o tomto "dělení" ví, ale ne vždy přesně chápou v čem přesně tento rozdíl vězí.
JSDHO VIGANTICE JPO V.
Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce - je zřizována obcí (viz § 29 a 68 zákona č. 133/1985 Sb. ze dne 17. prosince 1985 o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů).
vlastními laickými slovy - Jednotka požární ochrany jejíž členové se účastní zásahů, podrobují se každoročně speciálním školení, a jsou podrobeni lékařským prohlídkám.
Sbor dobrovolných hasičů - je občanské sdružení pracující na úseku požární ochrany
(viz. § 75 zákona č. 133/1985 Sb.)
vlastními laickými slovy - Sdružení pracující s mládeží, pořádající kulturní a společenské akce, hasičské závody a mnohé další ...
Spolupráce SDH a JSDHO
Ve většině případů probíhá mezi těmito subjekty tak těsná spolupráce, že oba spojuje v jeden celek. Většina členů SDH je zároveň zařazena i v JSDHO. Ve většině případů je sídlo obou subjektů totožné (Zbrojnice). Nutno poznamenat že členství v jednom subjektu není podmíněno členstvím v subjektu druhém.
JSDHO - dělení na JPO
Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce nebo závodu je jednotka požární ochrany, která se zřizuje na základě §29 a § 68 zákona 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
Organizační struktura jednotky je stanovena ve vyhlášce 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek PO ve znění vyhlášky 226/2005 Sb.
Každý hasič v této jednotce je proškolen nejméně 40 hodinami teoretických i praktických znalostí ročně a dále je musí doplňovat. Musí mít potvrzení od lékaře, že je schopný a zdravotně způsobilý v jednotce působit a každé 2 roky toto potvrzení obnovovat. Zvlášť velké nároky jsou kladeny na nositele dýchací techniky a řidiče.
JPO s územní působností
JPO I - Jednotky HZS s územní působnosti, zasahující i mimo území svého zřizovatele. Jednotka hasičského záchranného sboru s územní působností zpravidla do 20 minut jízdy z místa dislokace. Výjezd do 2 minut.
JPO II - JSDHO s územní působnosti, zasahující i mimo území svého zřizovatele se členy, kteří vykonávají službu jako svoje hlavní nebo vedlejší povolání, s územní působností dle poplachového plánu z místa dislokace. Výjezd do 5 minut.
- JPO II/1 - jednotka SDH obce kategorie JPO II, která zabezpečuje výjezd družstva o zmenšeném početním stavu (1+3) a zřizuje se zpravidla ve vybrané obci s počtem obyvatel nad 1000. ( JSDHO PROTIVANOV )
- JPO II/2 - jednotka SDH obce kategorie JPO II, která zabezpečuje výjezd dvou družstev o zmenšeném početním stavu (1+3) a zřizuje se zpravidla ve vybrané obci s počtem obyvatel nad 1000.
JPO III JSDHO s územní působnosti, zasahující i mimo území svého zřizovatele se členy, kteří vykonávají službu v jednotce požární ochrany dobrovolně, zpravidla do 10 minut jízdy z místa dislokace. Výjezd do 10 minut.
- JPO III/1 – zabezpečuje výjezd družstva o zmenšeném početním stavu a zřizuje se zpravidla ve vybrané obci s počtem obyvatel nad 1 000.
- JPO III/2 – zabezpečuje výjezd dvou družstev o zmenšeném početním stavu a zřizuje se zpravidla ve vybrané obci s počtem obyvatel nad 1 000.
JPO s místní působnosti
JPO IV - Jednotky HZSp s místní působnosti , zasahující na území svého zřizovatele. Jednotka je složena ze zaměstnanců právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby, kteří vykonávají činnost v této jednotce jako své zaměstnání. Mimo toto území zasahuje ve třetím a zvláštním stupni poplachu.
JPO V - JSDHO s místní působnosti, zasahující na území svého zřizovatele s členy,kteří vykonávají službu v jednotce požární ochrany dobrovolně. Jednotky zasahují na území svého zřizovatele. Mimo toto území zasahuje ve třetím a zvláštním stupni poplachu.
JPO VI - JSDHp s místní působnosti, zasahující na území svého zřizovatele. Je složena ze zaměstnanců právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby, kteří nevykonávají činnost v této jednotce požární ochrany jako své zaměstnání.
Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce, která není zařazena do plošného pokrytí, má základní početní stav členů jako jednotka JPO V.
Podle § 68 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona č. 237/2000 Sb. obec zřizuje a spravuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce. Z právního hlediska tedy jednotka, kterou podle tohoto zákona zřídí obec, není totožná s občanskými sdruženími, jimiž většinou jsou sbory dobrovolných hasičů, ale prakticky bývá nejčastěji obcí jmenována po dohodě s těmito dobrovolnickými spolky a z jejich členů – obec však musí zřídit jednotku i v případě, kdy v obci žádné dobrovolné sdružení není. Velitele této jednotky, po vyjádření hasičského záchranného sboru kraje k jeho způsobilosti vykonávat funkci velitele, jmenuje a odvolává starosta obce. Přihlíží přitom k návrhu občanského sdružení působícího na úseku požární ochrany.